Tavshed

Tale er sølv, tavshed er guld. Siger et gammel dansk ordsprog. Det er her til morgen gået op for mig at selvom det nok så mange gange kan passe på mit professionelle liv. Så skubber det noget i mig ud på et overdrev, når tavsheden dominerer og samtalen forstummer. Jeg går i baglås når det der skal siges ikke må få ord.

I de sidste uger har samtaleemner hobet sig op herhjemme. December er den travleste måned som præst, men også i min mands branche. Men i forsøget på at hive julen og eksistensen hjem, så har jeg haft en enormt behov for at få talt sammen og få afstemt og bestemt det der med jul. Det har jeg faktisk altid, et behov for at vi får talt sammen, men det er som om at samtalen herhjemme er forstummet. Det er for nemt at sige ‘senere eller det går jo nok‘ til det hele og så skrider dagene fremad og tiden går, altimens jeg æder mine ord, følelser og behov. Det bliver jeg fed af, men ikke kun det, jeg går i baglås og kan ikke længere mærke mig selv.

En mekanisme der helt sikkert har gjort at jeg har overlevet som barn, i en verden hvor ord gjorde ondt og hvor samtale om følelser, frygt og behov blev mødt med tavshed, vrede og skuffelse. Minderne vælder frem lige nu, om ord der blev lukket ned for af en vred mor. Om straffen der kom i form af kulde og så kan du lære det attitude.

Min mand er ikke i samme boldgade som min mor, langt fra. Der er ingen ondskabsfuld egocenteret manipulation i miles omkreds. Men spørgsmålet er vel om han er ligeså bange for ord, følelser og konsekvenser som hun var det og det er derfor at han gemmer sig bag muligheden for at sige Senere, eller ikke lige nu jeg er træt eller det skal jeg tænke over… (en tre måneders tid)

I går fik vi/ jeg åbnet op for den overfyldte samtalepose, det blev en surdej af praktiske løsninger, følelser og tåre, en samtale der bare langt fra er talt til ende. Selvom min mand bestemt synes at nu har vi da talt sammen.. nok. Der er bare ting der skal siges og have et svar, ikke nødvendigvis fikses og laves en plan for. I dag er jeg lettet og har faktisk lyst til livet igen. Ligegyldigheden er borte og der er ting jeg gerne vil. Ikke fordi jeg bør, burde, skulle, men fordi livet har en udsigt der rækker ind i fremtiden i dag.

At tavshed slår mig i stykker, forklare bare så utrolig meget og det er faktisk så let at gøre noget ved.

Tidligere indlæg
Næste indlæg
Skriv en kommentar

2 kommentarer

  1. Først og fremmest et stort “Nej dog, hvor flot at jeg ligger på din fine blogroll! TAK for det!” 😉

    Og så vil jeg bare lige sige, at det her indlæg gik lige i maven på mig. Damn.
    Er selv datter/produkt af en rodet baggrund og alle de tanker du putter i det indlæg, er præcis den slags tanker og følelser der selv kan spænde ben for mig. Min kæreste og jeg har haft MEGET svært ved at udtrykke de svære følelser om hinanden TIL hinanden. Og være ærlige samtidig. Men nogen gange må man simpelthen lukke bylden op. Og samtidig kan man blive så bange for, hvad der sker, hvis man gør det… Fordi man er vant til afvisning, vant til ikke at blive hørt eller forstået. At folk faktisk gerne vil en det bedste – gerne vil lytte til ens behov og gøre noget for at opfylde dem – det er … stadig en overraskelse nogen gange faktisk.

    Svar
  2. Naturligvis ligger du der, elsker at din blog oser af ægte liv!

    Det er nemlig frygten for det man ikke på forhånd kan regne ud og tage forholdsregler for der giver det der hul i maven af frygt og bangethed. Men der er bare visse ting hvor man må tage et ‘leap og faith’ og især når det kommer til kærligheden. Men ufff, den sårbarhed der følger med……… Min terapi har hjulpet mig SÅ langt, og så på under et år. Nogle gange så føler jeg mig SÅ god og næsten terapifærdig og andre gange, så kan jeg se der er en bid vej endnu. Men heldigvis byder livet på mere end mørke! (hvilket er overskriften på min juleprædiken) 😉

    Svar

Skriv et svar

