MINE første julekager – det med jul V

Marcipanspecier fra Anne au Chocolat, de er så lækre at de smelter på tungen. De brune kager, peppernødderne og vaniliekransene er alle fra Camilla Plums store julebog. Opskrifterne på Nødderne og Kransene kan findes her og de brune her. Dog skal jeg for en god ordens skyld huske at sige, at mine brune kager er en fusion af opskriften på nødder og de brune. Sådan kan det gå når man ikke får læst opskriften til ende før man begynder.

Når de så bliver pakket ned som værtindegave til eftermiddagens julehaløj.

På rigtig mange måder så føles det som en milepæl, jeg er i sandhed i fuld gang med at hive julen hjem! Følelserne og minderne væltede frem, bageplade for bageplade. Rent praktisk, så har jeg lavet alt for meget dej. Så meget kage kan vi aldrig spise herhjemme. Jeg kan ikke tåle ret mange smørbagte småkager og min mand siger han ikke kan lide julekager. Vi kommer til at have en hel del kagebegavet venner denne jul. Følsesmæssigt, så er det ren selvterapi at faktisk gøre det jeg i mange år har drømt om men ikke har haft kræfter, mod og forstand til at få gjort.

I køleskabet ligger der stadig dej til Blomsterbergs Citronspecier og honningkagehjerter, foruden den enorme mængde pepperkage og brunkagedej som endnu ikke har fået form. Sikke en december, nogle gange så måtte den gerne gå lige så langsomt, som mit kalenderlys.

Næste indlæg
Skriv en kommentar

3 kommentarer

  1. Wauw hvor ser det godt ud 🙂
    Kh Anne

    Svar
  2. Tusinde tak Anne, jeg er faktisk heller ikke til at skyde igennem i dag! Din opskrift, tager jeg med mig til de næste MANGE jul!

    Svar
  3. Det ser vel nok lækkert ud – skøn idé at bruge hjemmebag som værtindegaver!

    Svar

Skriv et svar

