Lys og en enkelt Tudse

Solen bager ikke ind af mine forstadsvinduer, skyerne samler sig i grå og hvide masser og flyger hen over himmelen. Ovenover kan jeg i flygtige glimt ane noget blåt.

Måske er det reflektioner fra sneen, måske er det fordi det snart er forår i kalenderen, jeg ved det ikke. Men dagene virker lysere. Det er ikke mere end en måned siden jeg oplevede dage hvor jeg måtte have kunstigt lys tændt hele dagen, fordi lyset næsten aldrig nået at bryde gennem himmelens grå masse. Til gengæld så er vinteren i år så mild at der er lyserøde blomster på enkelte af buskene i min forstad.

Jeg er stadig sygemeldt, selvom den truede virus ikke rigtig kommer til udbrud. Jeg er flad, lidt svimmel, energiforladt og det gør ondt når jeg trækker vejret for dybt. Men det kan lige så godt skyldes småstress over arbejdsmiljøet og min jernmangel. Konfirmanderne får en fridag og det andet hold får en undervisnigstime via Facebook og mail. Cyberspace længe leve! Og jeg får en ekstra uge til at udtænke noget genialt om Helligånden (?)

Det her er Hr. Tudse fra Vinden i Piletræerne. En børnetime mine brødre så og var vilde med da de var mindre. Jeg var teenager og kan ikke huske andet end deres begejstring. Jeg har ofte som voksen tænkt at jeg skulle læse bogen, men det er blevet ved tanken. Men DR har genudsendt dukkefilmsserien og den er dukket op på min skærm når jeg har været stået tidligt op. Jeg har talt med den ene af mine brødre om den og han har gode barndomsminder om den og synes stadig Hr. Tudse er Herlig og nuttet.

Det siger meget om mig at jeg ikke kunne lade være med at sammenligne Tudses grandiose adfærd og helt og aldeles manglende indsigt i situationer og fornemmelser omkring ham, med min mor i vores barndomshjem. Måske er det derfor mine brødre elsker Tudse mest af alle karakterene, for de kendte den?

Tidligere indlæg
Næste indlæg
Skriv en kommentar

2 kommentarer

  1. Jeg skal love for at du tager fat med egen terapi, par terapi og litteratur der sætter brikker på plads for dig. Ikke noget at sige til, hvis du har brug for at putte nogle dage i sofaen. Det er ikke for små børn det du har gang i…………….

    Må Helligånden være med dig midt i det hele og ikke mindst i de udtænkende genialiteter…..

    Take care

    Svar
  2. Rigtig god bedring med din virus. Jeg har desværre ikke læst ‘Vinden i piletræerne’, men det lyder som en bog fuld af symboler. Når jeg ser dit billede herover, tænker jeg på mine svigerforældre, der boede mindst 50 år i Bredalsparken i Hvidovre – der er jeg gået ind og ud et utal af gange …

    Svar

Skriv et svar

