Jeg gør det godt

eller noget må jeg gøre rigtigt!

Billedet her er en af de mange rækker af kort, roser og små gaver mine konfirmander fra sidste år gav hinanden. Sidste år konfirmerede jeg 26 unge mennesker, i år har jeg haft fornøjelsen af 45 unge mennesker på næsten ugentlig basis. Konfirmander er svært, udfordrende, legende let, inspirerende, forundrende, sjovt, hårdt og givende. Jeg lære noget hver gang jeg er sammen med dem, dog er jeg ikke sikker på at de kan sige det samme den anden vej. Men de kan deres fader vor og vi har haft det sjovt sammen, hvad mere kan man forlange?

Sidste år havde jeg én pige som kom til mig når det var rigtig svært, hun græd i mine arme og sammen fandt vi løsninger. Hun trives ser jeg, for jeg har hende på facebook og er stolt.

I år, har jeg rigtig mange konfirmander. Nogle af dem har jeg slet ikke fået lært at kende sådan rigtig, nogle af deres navne smutter stadig og andre er krøbet under huden på præsten. Men alle er de fantastiske på deres egen måde og så umådelig gammelkloge og naive i en stor sammenblanding. I forrige uge var jeg med til en afhøring på politistationen som bisidder for en af mine piger, der ikke ville have sine forældre med. Præsten var en god mellemting for både hende og forældrene. Den unge betjent så lidt forvirret ud, det er nok ikke præster de ser mest derude. For et par uger siden ringer telefonen kl 23.45 og i den anden ende var en desperat ung pige der var overbevist om at hun havde set U.F.O.’er på nattehimmelen og skulle trøstes. Jeg trøstede og igår ringede hun igen fordi hun bare trængte til at tale med en der forstod.

I går fik jeg et postkort af en af de andre piger, der står:
Kære Præst (navnet ændret)
Jeg lovede dig et postkort og jeg holder selvfølgelig hvad jeg lover. Vi har været i Spanien i lidt over en uge, vi har haft pragtfuldt vejr 25-30 grader. Det var dejligt at blive lidt brun inden den store dag. Siden vi startede til præst i september er der sket SÅ mange ting. Jeg har lært en masse nye mennesker at kende. Jeg har lært mig selv at kende. Den dag i dag har jeg så meget mere selvværd end jeg havde for bare ½ år siden. Du har været en kæmpe brik i min udvikling. Uanset hvor meget jeg takker dig, vil jeg nok aldrig kunne takke dig nok for alt det du har gjort for mig. Tusinde mange tak for alt du har givet mig. Og tak for et dejligt ½ år!
Mange kærlige hilsener
Konfirmand (navn ændret) 

Tårene vælder stadig frem i mine øjne når jeg læser kortet. Jeg er så rørt og dybt dybt tanknemmelig.

Når nu det er så svært det med at arbejde i folkekirken, få en fast stilling og ikke mindst helt vide om man nu gør det som præst godt nok. Så er der nogle gange en stemme der overdøver det hele og fortæller at jeg gør det godt. Det er skønt når pårørende føler sig mødt og hørt, når dåbsforældre ikke får deres værst frygt om en præst med syndefaldet på hjernen, indfriet og når brudepar skriver at man har været med til at gøre deres særlige dag ekstra særlig. Men når man står med en teenager der siger at man er et forbillede, en støtte og en frihavn, så føles det virkelig stort og det føles som om at jeg gør noget helt rigtigt.

Tidligere indlæg
Næste indlæg
Skriv en kommentar

3 kommentarer

  1. Jeg bliver simpelhen nød til at fælde en tåre sammen med dig………….
    Det der er budskabet!!!
    Næste gang du sender en ansøgning til menighedsrådet, vil du så ikke godt skrive det der ind i dit cv. For det er en som dig, vi har brug for i de danske folkekirker, hvis du spørg mig.

    Jeg hepper på dig og de unge mennesker!

    Svar
  2. Marie

     /  13. april 2012

    Hold da op, hvor blev jeg rørt af at læse dit indlæg. Ja, det er helt sikkert, at du gør det godt og rigtigt. Der må da kunne blive en stilling til dig, der er så varmt et menneske!!
    Jeg har flere gange skrevet til en præst i forbindelse med en bisættelse, for at fortælle hvor vigtige ord er,man får med fra sådan en dag. Da min søster døde sidste år satte jeg mig ned og skrev et varmt og ærligt ment brev til den kvindelige præst, om hvad hendes ord havde betydet for mig.Da vi her først i marts måned atter så hinanden til min svogers bisættelse, havde hun netop genlæst mit brev. Hun fortalte, hvor meget det havde betydet for hende. Det ville blive gemt!! Hun har nu fået endnu et. Jeg tør godt sige, at kvindelige præster giver en mere i form af varme og medfølelse i sådan en situation, det er så vigtigt!

    Svar
  3. Fantastiske kvinde, du er meget mere end du tror 🙂
    Ord kan slå og såre – eller de kan hjælpe, heale og sprede sol. Og man kan ødelægge skæbner med ord. Words matters!
    Jeg føler næsten trang til at citere Lady Gaga, som drøner ud af højtaleren i skrivende stund:

    My mama told me when I was young
    We are all born superstars
    She rolled my hair and put my lipstick on
    In the glass of her boudoir

    “There’s nothing wrong with loving who you are”
    She said, “‘Cause He made you perfect, babe”
    “So hold your head up girl and you’ll go far,
    Listen to me when I say..”

    I’m beautiful in my way
    ‘Cause God makes no mistakes
    I’m on the right track, baby
    I was born this way
    Don’t hide yourself in regret
    Just love yourself and you’re set

    Den dame har fat i noget… 😉

    Svar

Skriv et svar

