Fridage

Mandag er præstemandag, derfor elsker jeg mandage. Nu altså, førhen havde jeg som Garfield, min ynglingskat fra 80’erne, at jeg afskyede mandage og elskede lasagne. Jeg elsker stadig lasagne og kan jeg opdrive grønkål så skal jeg lave grønkål og svampe lasagne fra river cottage i weekenden.

Tilbage til fridagen. Rigtig mange fridage bliver brugt iført pyjamas, uldsokker og en bøvet frisyre, hjemme i forstaden. Især når jeg har haft fuld drøn på i weekenden, med tjenester og højmesse. Men for en rum tid siden sagde min terapeut til mig at jeg skulle komme mere ud. Egentlig mente hun at jeg skulle ud og møde nye mennesker, netværke uden for mine sædvanelige græsgange. Det er ikke fordi jeg ikke tør, men jeg tror jeg ikke helt ved hvordan man gør. Så jeg besluttede mig til at tviste hendes udfordring lidt og så få set nogle af de veninder jeg har i forvejen, men får set alt for lidt efter det pastorale liv satte ind.

I mandags blev det til tid sammen med veninden fra kollegiet, som jeg virkelig ikke har set særlig meget nærmest siden min ordination for snart to år siden. De sidste par måneder er jeg blevet bedre til at skrive, ringe og lige holde en kende mere kontakt end absolut ingen ting. Det er nu rart, hun er sød, forfærdelig anderledes end mig, men sød og sær som mig.

Vi tog til Hillerød, hvor jeg vist ikke har været siden en brandert i 90’erne. Jeg troede vi skulle i slotshaven, og havde taget kameraet med. Men hun havde fribilletter til selve slottet og særudstillingen om Danmarks dronning og demokrati.

Jeg er stadig ved at vende mig til min nye vidvinkel linse, jeg synes jeg har svært ved at styre lysindtaget på billederne. Men jeg tager derimod fine billeder indendørs.

Grundtvig, tiltrods for hans vandvid og enormt lange salmer, så er han altså en helt.

Ham husker jeg fra min barndom og han var måske også lidt en helt.

Der var engang!

Samtidskunst der beskriver danskerne i dag, jeg synes det er et meget meget interessant billede!

Enhver stukatørs våde drøm! Lofterne på hele slottet er faktisk umådelig flotte og overdådige.

Et glimt af parken, jeg tror jeg kommer igen når foråret for alvor tager fat og sommeren truer med at tage over. For smukt er der!

Trapperne bliver man helt rundtosset af.

Flot ikke?

Her er Eva ovenover er det Adam der har fået plads, min indre rødstrømpe har en høne at plukke med datidens udsmykkere, da alle bibelens mænd har fået hver deres stolpe og den eneste kvinde jeg fik øje på havde denne plads. Hmfr!

Der er et utal af den slags meget udsmykket løngange, helt fantastisk.

Et forsøg på at fange lysindfald!

Nuj hvor var det koldt, men smukt.

Jeg er helt tosset med de der dramatiske skyer.

I dag burde også være en fridag, for jeg er kun deltids ansat. Men jeg tror der er et par detaljer jeg bliver nød til at få styr på, især hvis jeg skal skrive ansøgning i weekenden.

 

 

Næste indlæg
Skriv en kommentar

2 kommentarer

  1. Meget inspirerende – nu får jeg også lyst til at tage på udflugt! Det er godt nok mange år siden, jeg har været der sidst, så det er dejligt at få genopfrisket hukommelsen 🙂

    Svar
    • Tusinde tak! Jeg havde kameraet med i torvehallerne i går, jeg er lidt spændt på om der overhovedet kom nogle ordenlige billeder ud af det. Mad er ikke et let motiv 😉 Jeg tror næste tur går til slotsparken i Hillerød, den vil jeg glæde mig til!

      Svar

Skriv et svar

