Rarbarber spild

Åh det var med stor sorg jeg måtte smide to bunder økologiske Rarbarber ud tidligere. Dels fordi de så smukke, engang, og dels fordi jeg faktisk prøver at minimerer spild af maden i mit køleskab. Nogle gange så går det forrygende, andre så må jeg erkende at der er forskel på hvad mit hoved kan tænke sig til og min hverdag og energi kan holde til.

Men åh jeg er forelsket i Rabarberne. jeg er ikke den eneste, kan jeg se i madblogland. Men det er en ny kærlighed for mig. Jeg er ikke vokset op med rarbarbergrød, marmelade eller kompot. Jeg kan faktisk ikke huske at have fået det i min barndom overhovedet. Men jeg fik et lille bundt med mine kasser fra årstiderne for en rum tid siden og det var kærlighed ved første blik. For hold fast hvor er det en smuk smuk plante/frugt/grøntsag?

Med sukker og vaniliestænger, dog så skal der væsentlig mindre sukker i næste gang.

En tur i ovnen og skønheden i de små vaniliekorn og farverne tog mit hjerte

Når jeg er den eneste der kan finde vej rundt i køkkenet og har interessen herhjemme. Så vil der blive madspild, når jeg af forskellige årsager bliver ukampdygtig. To omgange på akut gynækologisk og de efterfølgende dage i medicinske tåger kostede, udover rabarberne, også en timian, en oregano og en basilikum livet. Men sådan er det herhjemme og jeg har ingen forhåbninger eller tanker om at min mand på noget tidspunkt kommer til at kaste sig over råvare og stop spild af mad principper. Han bakker mig op og smager næsten på alt det jeg serverer. Men også kun næsten (indsæt knurrelyde)

Så helt i snor med tanken om det uperfekte menneske, så må jeg accepterer at min køkkenomgang også er det. Uperfekt.

Tidligere indlæg
Næste indlæg
Skriv en kommentar

11 kommentarer

  1. Betina Bengtsen

     /  13. juni 2012

    Jeg får rabarber i hobetal fra de gamles have – så sig til hvis du mangler! Så finder vi en dag, og så kommer jeg slæbende med de skønne stilke!

    Svar
    • Jeg er SÅ frisk! Der kommer et par prædikenfrie weekender de næste par uger og så er der tid! Rarbarbersaft og noget der skal henkoges, herligt!

      Svar
  2. Det er da ikke et problem – du kan da bare smide dem i fryseren, du ikke lige bruger og så tage dem op en anden dag. Tænker da at du har en fryser?

    Svar
    • Og det vil jeg også gøre næste gang! Denne gang nåede jeg det desværre ikke, før det var for sent og de var blevet dårlige. De stakkels rarbarber!

      Svar
      • Pyt skidt, du prøver og nu har du lært det. Som du siger næste gng. Jeg synes, det er flot, hvad du gør i forohold til kasserne og får lavet mad og alt det. Klap dig selv på skulderen. Det sker for os alle, at det glipper!

  3. Øv med sådan en omgang:-(
    Håber du er ovenpå igen?!
    – En anden gang, så frys de rabarber med det samme. Det gør jeg ofte, for jeg er tit i tvivl om jeg når at bruge dem.

    Svar
    • Ja, nu er jeg. Sommeren kommer til at gå med undersøgelser og operation. Men det er jo handling og løsning 😉 Der er virkelig forskel på intentioner og hvad så kan nå, så fryseren som førstevælger er et ret godt råd!!

      Svar
  4. Åh nej hvor kedeligt – både for dig og rabarberne. Håber at du har det bedre. Men hvilken smuk farve (er du sikker på du ikke er ved at gå over i en – filosofisk – madblog? ;-))
    Sender god komme-dig-karma 🙂

    Svar
    • hæ hæ! Niks, ingen madblog til mig. Det er kun hvis jeg bliver arbejdsløs 😉 Så bliver det med titlen, med pastoren i køkkenet og alle opskrifter får lige lidt Jesus med på vejen!! Han kunne jo om nogen give den gas med brød, fisk og vin!

      Det er fristende, når nu mad fylder så meget på en positiv note. Men jeg forsøger at fastholde fokus på følelser og ikke ingredienser. Tak for Karma 😀

      Svar
  5. Fantastisk flot! Vi har lige delt på facebook.com/madspild

    🙂

    Svar
  6. …sorry var lidt for turtig på aftrækkeren, det var et andet blogindlæg, der blev delt.

    Men godt, st du har fokus på madspild. 🙂

    Svar

Skriv et svar

