Lykken er ikke en Levis’ mås

 

Men jeg føler mig nærmest lykkelig når jeg skruer min mås ned i et af de par Levis jeans, som jeg slæbte med hjem fra USA.

Jeg har egentlig aldrig rigtig været fokuseret på mit ydre, eller det er måske ikke helt sandt, for jeg tror gerne jeg har villet kunne det der med det ydre men det har ligsom bare ikke rigtigt ligget i kortene.

Jeg kan godt huske at jeg altid har været facineret af make-up’en i min mors skab på badeværelset. Da jeg var en 11-12 år husker jeg en sommer i de  magiske jeans shorts med indianer broderi som jeg havde fået af familien i USA, med den seje bluse med det røde logo som gjorde det sejt at jeg havde stjålet min mors røde læbe stift. Sammen med legekammeraten gik vi så med røde læber i skoven langs åen, så ingen rigtig så det. Vi var så seje.

Jeg husker også at tidelig være for tyk, jeg husker at stå i omklædningsrummet et sted i det lokale storecenter og høre min mor sige noget ala Nej skinny jeans skal det nok ikke være, det ser ud til at hvalpefedtet er kommet for at blive på hende. Imens hun kastede med hovedet som om hun havde sagt noget sjovt. Jeg husker følelsen af total ydmygelse. Jeg husker at mor sendte over til barndomsveninden som jo kunne lære mig at klæde mig smart, og der stod jeg med hendes boxershorts i neonfarver og havde bare alt for grimme knæ.

Siden da, tror jeg min konfirmations dag var den eneste dag jeg følte mig særlig smuk på, den gang.

Som voksen har jeg altid været overvægtig, så er man jo aldrig rigtig smuk også selvom man har et kønt ansigt og er god til at lægge make-up (jo tak?)

Efter at have lagt 55+ kg bag mig, så er det både det ydre og indre kommet gevaldigt i fokus. Forandring på begge sider har været min følgesvend de sidste mange år. Men de sidste år har det været den indre forandring der har været i fokus, rejsen ud af barndommens fængsel og ind i fremtiden. Jeg har taget favntag med min spiseforstyrrelse, min familie, mit liv og mine ønsker og drømme for fremtiden. Jeg er fandme stolt af mit arbejde og mig selv. Den indre forandring ses tydeligt synes jeg.

I USA fik jeg lyst til og håb for en anden forandring, nemlig den ydre. Måske er det det der skal til for at tabe de sidste famøse 25 kg, måske skal der bare orden i det indre før det giver mening at tage fat på det ydre? Jeg ved det faktisk ikke, men det jeg kan mærke er at jeg har lyst til neglelak på neglene, make-up og læbestift, læderjakker og støvler, tasker og smykker i mange farver. Jeg tror måske jeg har lyst til at ydre mig og indre mig stemmer overens?

Jeg har ikke lyst til at være overfladisk, for det synes jeg bestemt ikke jeg er. Men jeg har lyst til at overfladen glimter lidt også.

Tidligere indlæg
Næste indlæg
Skriv en kommentar

4 kommentarer

  1. Stort tillykke med alle forandringerne, både de indre såvel som de ydre! Jeg har selv både kæmpet med vægt såvel som moderissues, så jeg kan rigtig meget relatere til dig og fin blog.

    Dog må jeg sige, at fordi man har lyst til at gå op i sit udseende på ingen måde gør dig overfladisk, for ellers er jeg det i allerhøjeste grad – og sådan ser jeg mig ikke! Da jeg var på mit tungeste, havde jeg ikke lyst til at gøre det vilde ud af mig selv, for jeg følte mig grim, klodset og besværet lige meget hvor meget Make-up, neglelak og smykker jeg bar, men som du har oplevet, som kiloene rasler af en, kommer lysten til at smukkesere sig, gøre noget ud af sit udseende – fordi man kan! Og derfor skal du gøre det, og lade være med at dømme dig selv overfladisk på den konto! Eller os andre, hvor lykken ind i mellem kommer i form af et par sko – selvom jeg allerede har 40 😉 😉 hæ hæ…

    – Maj 😀

    Svar
    • Nogle gange så er mødre sg noget fanden har skabt – ok, måske ikke helt, men det kan føles sådan ind imellem!

      Jeg tænker nogle gange at når jeg føler mig lykkelig over at have 6 par jeans og 4 par almindelige slacks, så er det fordi der var engang at jeg kun havde 1 par og var på røven hvis det gik i stykker, inden jeg kunne sy et nyt par. Jeg husker panikken og skammen over at have huller i to par bukser og ikke have penge eller krop til bare at købe et par nye. Så bukserne bliver til symbolet på at jeg lever i en mental velstand og har flyttet mig fra den forhutlet tilværelse der har været mit liv i mange år.

      Lækker blog selv, nu har jeg købt et hokaido græskar og skal teste din salat 😉

      Svar
  2. Årh, hvor er det godt fedt at høre! Det første min egen psykologok sagde til mig, var at jeg skulle gøre noget, som JEG havde lyst til. Og der startede jeg faktisk med lækre neglelakker og showergels fra Body Shop – jeg duftede som en hel frugthave med æblegrønne, lyserøde og orange negle!
    Men det er godt og jeg synes bare du skal gå amok! Tror da du har de første 20 år at kompensere for, så se du bare at komme igang 😉

    Tror selv, at når det indre kommer i balance, så kommer der også balance i det ydre. Det kan jeg ihvertfald selv se. 5-6 kilo har jeg tabt på 2 måneder, mens jeg har været single. Jo tak! Og gæt hvad jeg købte i fredags… Et strutskørt du! Fandme så, ægte 50’er-stil og polkaprikker galore 😀
    Og så lige et korset med i købet.
    For kvinde skal der til, og der skal være så meget af den, at andre bliver berusede, benovede og bonerte!

    Svar
    • Pas nu på du ikke helt forsvinder (indsæt selv bedstemor rusten stemme)

      Det lyder som en FED kjole og som et livsbekræftende og modigt valg! Jeg nyder mine klædeskabsvalg og jeg nyder at make-up ikke længere er et skjold mod verdenen, men er et tilvalg af lyst og lidenskab.

      Nu mangler jeg bare de der støvler, du ved dem man bare ikke kan leve uden…. men min mand siger jeg ikke må købe dem før kassekreditten er i +…… klog er han! 😉

      Svar

Skriv et svar

