Barslen barsler

IMG_3580

 

Det er ikke mange minutter siden at jeg pakkede min præstkuffert ud – helt uden at vide hvornår og om den skal pakkes ned igen. Uvisheden om hvor jeg ender efter barsel og om jeg får noget at rive i, havde nok for 1½ år siden redet mig som en mare. Men nu ved jeg jo hvad jeg skal lave, altså sådan i store træk, der er noget om at de der baby’er er nogle uforudsigelige størrelser. I dag er jeg jobsøgende ledig, fra på onsdag er jeg Teolog og præst på Barsel.

IMG_3595

 

Vi er ved at være klar herhjemme, i sidste uge tog jeg fat en ordenlig omgang net-shopping, efter det der ifølge min liste manglede at blive købt ind. Ting som babyneglesaks, engangsvaskeklude, ammeindlæg i genbrugeligt materiale og sutter, ligger nu og venter spændt. Jeg har købt ammebluser og toppe fra England, på mystisk vis så er de danske kvinder der får børn ikke større end en 44.

Min mand er overrasket over hvordan der kan blive ved med at være ting vi bare ikke kan undvære til det der baby noget – men sådan er det altså. Han har været lykkelig forskånet for at betale for ret meget andet end de hårde hvidevare de sidste mange måneder, så at man kan bruge 800 kr på én gang i Babystuff butikken oppe på torvet, kan jo komme bag på selv den bedste (host). Men at det kan blive ved er vist ikke helt i hans ånd og jeg HADER at bede ham om penge, men jeg er dagpenge kandidat nu og så ryger den søde præsteløn altså. Halveret bliver den og så må han til lommerne. Når regnskabet gøres op, så tror jeg nu ikke at han har lidt den store overlast, for pengene fra min stolte opsparing er nu sevet og der er nu kun 1/4 tilbage af det jeg havde regnet med jeg skulle gå på barsel med, som bufferzone.

IMG_3604

I dag var det denne som vi kom med hjem, ikke købt til fuld pris, men alligevel. Jeg fortryder lidt at jeg ikke igennem de sidste par måneder har holdt min mand opdateret med hvad jeg har købt og hvorfor, for jeg hader at sidde med følelsen af at være ødsel. Det mener jeg ikke jeg har været, meget babystuff er købt brugt – tøj er købt nyt – men ellers så har jeg været god til at finde tilbud og gode handler. Der er helt sikkert noget vi godt kunne havde undværet. Jeg kunne have arvet tøjet fra Nevøerne, istedet for at købe nyt. Nej, deres tøj er blåt – nærmest det hele – så nej, min pige må godt kunne genkendes som hunkønsvæsen, selvom babyer er meget androgyne og se på.

Suk, hvorfor er det så svært det med økonomi – hvor er det det sidder i mig henne? Hvordan lærer jeg at takle min mand og penge? Jeg vil ikke lyve – det har jeg prøvet, dog sjældent i dette forhold – det er jeg vokset op med og det er rædselsfuldt.

Til mit forsvar, så har min svigermor også lært min mand at nogle ting flyver ind af vinduet uden at koste noget. Så lige her har vi lidt at arbejde på.

IMG_3596

 

50% på Toiletpapir, det var et godt tilbud. Som sagt så tror jeg vi mangler meget lidt!

 

Skriv en kommentar

Skriv et svar

