Den gode råvare

20140203-170044.jpg

Et af gårsdagens takkekort gik til en kær veninde der havde foræret lille A hendes første kogebog. Veninden kan noget med mad og råvare, som jeg stræber efter at kunne – og som jeg også nok en dag kommer til. Det er jeg sikker på.

Men det er ikke nu, for der er ikke ledige hænder til at give den gas med den gode råvare, sålænge Lille A kun sover i sin mors arme, eller når barnevognen ruller. Desværre, for det gør også at hendes mad er det bedste der fås på glas, frost og pulver. Jeg ville gerne noget andet, jeg ville gerne lave mos af flest mulige variationer til hende – videregive min – nyfundne – forkærlighed for god mad, fra allerførste færd. Men det kan jeg ikke.

Min egen mad er næsten lige så kedelig og ensformig, som kom den fra glas. For lets face it, min mand dribler stadig ikke lige i køkkenet og tryller. Det er ikke af ond vilje, det ved jeg godt. Han har aldrig lært det og hans skade er at han er bange for ting han ikke på forhånd ved han er god til. Men alt andet lige, så savner jeg mad – du ved god mad, af den slags hvor man kan smage kvaliteten helt ned i storetåen. Men det kræver tid, mere tid end jeg har at gøre godt med nu.

Det er det der er, det er sådan det er nu og det accepterer jeg til fulde. Det er prisen jeg betaler lige nu, for at være Lille As mor.

En pris jeg gerne betaler, men det er nok den der koster mig mest. Jeg skal nemlig holde min spiseforstyrrelse stangen og mad problematikker, afsavn, dårlig samvittighed og forbud er alle trick punkter i mit forhold til mad.

Men lidt har også ret, denne lille salat er min triumf i dag. Linserne er kogt for meget og igår, men de smagte af det de var. Et lille skridt på vej af den vej jeg så gerne vil gå. En lille himmelsk bid af noget sundt og varieret.

Tidligere indlæg
Næste indlæg
Skriv en kommentar

Skriv et svar

