Træning

Træner eller øver du? Lærer eller erfare du? Er det det samme?

Hr. R træner med lille A, de træner i at ligge på maven, at trille og rulle og at kravle. Lille A og jeg øver os, i de samme ting og så også lige det med at sove andre steder end i favnen på mor og far. Vi gør det samme Hr. R og jeg – men vi kalder det noget forskelligt. Er det fordi han er mand og jeg er kvinde?

Så kan hun lære det! NEJ!! Lille A lærer ikke – tænker jeg – hun erfare, hun erfare at når hun græder bliver hun trøstet og taget op. Hun lærer ikke noget af at græde, hun erfare dog at ingen lytter og tager sig af hendes råb om hjælp.

Hun skal jo lære det, siger de alle – jo, men ikke på den hårde måde. Hun er jo stadig blot en lille pige.

Måske er det fordi jeg selv er blevet skadet af at blive gjort til det usynlige og ugyldige barn, at jeg er så meget obs på at lille A skal have positive erfaringer med i livet, fra første færd.

Ja børn skal græde og jeg kan ikke skærme hende hele livet, og det vil jeg heller ikke. Jeg vil gøre mit bedste til at hun kan klare sig i livet, at hun kan klare livets rutsjeture, på godt og ondt. Det kan hun, i min bedste overbevisning, hvis hun i sin barndom bliver set og hørt og accepteret og får nogle klare faste rammer at boltre sig inden for.

Når alt det så er sagt, har jeg købt trænings tøj til lille A. På http://www.gobabygo.dk fandt jeg disse små, til at hjælpe når nu er på vej ud i den store verden.

20140219-153648.jpg

Tidligere indlæg
Skriv en kommentar

Skriv et svar

