Hverdagen

20140403-152724.jpg hvis jeg ikke rejser mig og lukker den dør der klapre lidt, så vågner barnet – hvis jeg gør vækker gulvbrædernes knirkende hende så istedet?
Hvordan tager jeg et billede af det? Hvordan sætter jeg i det hele taget ord og billeder på hvor opslidende det er at have et barn der ikke sover som andre folks børn.

Fysisk, ja jeg er da træt – men det er ikke der skoen trykker. Det er så mentalt opslidende at jeg bliver lang i ansigtet under masken der endnu engang smilende skal forklare at mit barn er søvnudfordret – mit hjemmegjorte politisk korrekte udtryk for at mit hjerteblod på snart 9 måneder skal hjælpes videre i søvnen, hver gang hun skal sove og jeg aldrig rigtig kan ligge hende fra mig og vide at hun sover videre. At jeg ikke bare lige woosher lidt i en barnevogn og så har jeg ellers frie hænder til opvaskemaskine, madlavning og en kop mokka med benene oppe – eller blogskrivning for den sags skyld – de næste par timer.

Efterfødselsdepression? Nej det tænker jeg ikke, mere tynget af ansvar og behovet for at kunne gå i bad når jeg trænger. For alt hvad der skal gøres eller ændres i forhold til lille A, skal jeg gøre. Når hendes kost skal ændres, skal jeg både gennemtænke ændringen og lave maden. Når hendes søvn skal ændres står jeg med ansvaret for at finde ud af hvad,hvordan og hvorledes og også udførelsen. Selvom vi i hverdagen er to om at være tre, så er der områder hvor jeg er en om at være tre og det er benhårdt når det handler om noget så afmagtsfuldt som vores barns søvn. Lige her er der ikke en pendant til take away sushi og en pizza fra fryseren.

Og når jeg af frygt for at vække barnet ikke får tømt opvaskemaskinen, og Hr. R endnu ikke helt forstod instruksen i at sætte den over om aftenen og tømme om morgenen, hjælper mig om dagen – så kan jeg tage billeder som det øverste.

Tidligere indlæg
Næste indlæg
Skriv en kommentar

Skriv et svar

