Forandringer

Mit nu 40 år lange liv har været vant til forandringer, der med ikke sagt at jeg er synderlig god til forandringer, eller rettere har været god til dem. Forandringer er en helt naturlig del af tilværelsen, men for mig har det nu egentlig altid været rædselsfuldt. Min terapeut sagde engang at det handlede om at forandringer i min opvækst altid var krydret med Drama i store mængder og en eksistentiel usikkerhed. Var det nu jeg blev mere udslettet end jeg var i forvejen?

Jeg er bedre til forandringer nu. Heldigvis og ganske givet takket være en god potion livserfaring og terapi. Nu kan jeg faktisk også selv skabe forandringer, hvis jeg har brug for det og vil. Nogle gange dog, så skal jeg stadig have hjælp til det. Det er godt jeg stadig har min terapeut i baghånden.

Min datter er helt sikkert en af de helt store forandringer i mit liv, med hende er der kommet flere til. Èn af dem er, at min far er på banen – ikke så meget som far, men som lille As morfar. Det er dejligt, og det er mærkeligt og så har det også været noget 3. som jeg ikke helt har kunne sætte fingeren på. Men det har været opslidende til tider. Præcis hvad der har været galt, hvilke ord, hvilken handling eller hvilken dag det drejer sig om, har jeg ikke rigtig kunne sætte min finger på. Men længe har jeg været irriteret når de har skulle komme på besøg. Deres besøg er gået fra at være en aflastning til en belastning hen over min barsel, hvornår, hvordan eller hvorfor. Det har jeg ikke kunne – og kan stadig ikke – sætte fingeren på.

 

I onsdags kammede det så over. Helt konkret, så lavede min far om på en aftale, ændrede omstændighederne så de passede ham bedre – men skabte en hel masse bøvl og besvær for os. Jeg kom på overarbejde i mit forsøg på at fikse og efterkomme krav, og jeg var vred og frustreret. Min første indskydelse var vrede, handling og konsekvens. Da jeg pr telefon prøvede at lade min far forstå at det var meget besværligt at efterkomme hans noget sene krav, blev jeg fejet af med et ‘det er jo også besværligt for mig’. Så fiksede jeg alt i mens jeg allermest havde lyst til at bede ham hoppe i havet. Heldigvis så lod jeg det hele ligge og tog afsted til terapi.

For min fantastiske terapeut gjorde det uhåndgribelige helt klart for mig, krystal klart så jeg nu at jeg havde tilladt min far at køre mig rundt i manegen igennem hele min barsel. Efter de første par md. med bedsteforældrebesøg om fredagen, så begyndte det sjovt nok ikke længere at handle om lille A, men om ham. Den manglende forståelse for barnets rutine og hverdag, surmuleri hvis det hele ikke lige passede ind i hans dag. Den helt imponerende evne til at undlade at se og høre på hvilke udfordringer vi stod med i forhold til den lille pige, gjorde at jeg kom på overarbejde. Præcis som jeg altid har været det i forhold til min far.

Mine parader var nede og mine grænsesættende evner parkeret samme sted som overskuddet og min fars helt og aldeles grænseoverskridende adfærd fik hovedrollen.

Forandringen denne gang blev at jeg fulgte min første indskydelse! Jeg sagde satte en grænse op, satte ham ud af spil og hans handling fik en konsekvens. Jeg tog magten tilbage og jeg har været 10 cm højre lige siden. For hvis han skal have det privilegium det er at være bedsteforældre til mit barn, så skal han fandme spille efter mine spilleregler. For det er mit barn, mit liv og det er mig der bestemmer her.

Det sjove ved det der grænsesættende noget, det er at det har en afsmittende effekt på resten af mit liv. Når først jeg har sat dem et sted, er det lettere at sætte dem et andet og det bliver også lettere at glide af når de udfordres.

Jeg er stadig vred, men det er gammel vrede og det skal jeg heldigvis arbejde med i efteråret.

NU skal jeg være mor, vi skal have jordbær og lege gemmeleg!

Tidligere indlæg
Skriv en kommentar

Skriv et svar

