Et velsignet nytår – ja tak!

IMG_2946

Jeg starter året arbejdsomt – for jeg er indkaldt til mit livs første prøveprædiken. Folkekirkens svar på at være igennem til den sidste samtale runde. Om en uge skal jeg stå klar i ornat, med prædiken og salmer og mig – og mening med det hele er at jeg skal få de to menighedsråd til at forelske sig så meget i mig at de vælger mig som DERES præst. Givet at jeg forelsker mig i dem, naturligvis.

En del af mig er ved at sprænges af bare begejstring, jeg kan næsten ikke være i min krop af bar glæde, forundring og tanker i spandevis. En anden del af mig er velovervejet og igang med at lave lister over hvad der skal researches, hvilke spørgsmål kunne der mon dukke op, og jeg skal også lige få fat på præsteforeningen med det og det. En tredie del af mig, tænker tanker som, kan jeg nå til frisøren og til negledamen, hvilke sko skal jeg have på under præstekjolen og JEG HAR JO IKKE NOGET AT TAGE PÅ!!! Den sidste del af mig, kigger lidt filosofisk ud af vinduet og spørger sig selv om jeg nu også er klar til at forlade trygheden jeg står i og har kæmpet for. Trygheden ved at være i job, for det meste, bo tæt på farmor og i en lejlighed hvor jeg kender alle hjørner og pladser? En udsigt som jeg har set på nu i snart 8 år? Svaret til hende den sidste er, Ja, mærkværdigvis så er jeg jeg klar til alt der måtte komme. Kan jeg forudsige det? Nej, det skal jeg heller ikke – jeg skal blot gå med og huske at tage mig selv med. Både den ene og den anden del.

Alt i alt, er jeg vist blevet et helt menneske af mange dele.

Lige nu et menneske der har et par dages grundigt arbejde foran sig – og jeg glæder mig!

Skriv en kommentar

6 kommentarer

  1. Hvor er det spændende – pøj pøj! Jeg ønsker dig al muligt held og lykke. Godt nytår kære du! Kh

    Svar
    • Tusinde tak Madame. Det blev ikke mig i denne omgang, men det var en god oplevelse, en ny erfaring og jeg blev klogere på hvad jeg kan arbejde med fremadrettet. Så alt i alt, godt!

      Svar
  2. Jane Filbert

     /  3. januar 2015

    ÅH så mange gange held og lykke fra mig.
    Hvor er jeg glad på dine vegne, er bare så sikker på at du klarer det hele i flotteste stil.

    Kram
    Jane F

    Svar
    • Kære Jane, tusinde tak! Det skulle ikke være mig i denne omgang, men jeg har fuldt tiltro til at det snart er mig! Det meste af tiden altså 😉

      Svar
  3. Kære S 🙂 Jeg håber på det gik strålende for dig til samtalen, at prædiken fejede benene væk under menigheden og ikke mindst menighedsrådene for du fortjener det – mere end nogen anden, at det nu går din vej – den rigtige vej! Masser af håbefulde kram!

    Svar
    • Søde Agnethe, TAK! Det må gå i den rigtige retning nu 😉 Men dette embede var ikke til mig, de har valgt en præst der er mere som dem selv, og det var nok også det de skulle have. Sjovt at føle sig ung og uerfaren som 41 årig 😀 Må jobvinden også blæse i din retning!!!

      Svar

Skriv et svar

