Det er øko.

okologi

Jeg elsker økologi!

Hvorfor?

Ved du hvad, det gør jeg altså bare!

Jeg er vokset op i et hjem hvor økologi var noget pjat. Familiens overhoved sagde ofte at økologi er noget pjat og desuden så ville man ikke kunne brødføde verdenens befolkning hvis alt blev økologisk. Det var ikke en underbygget påstand, hvor jeg fik syn for sagen med en artikel eller en bog jeg kunne læse om emnet. Hvilket ved gud havde været klogt, for som barn læste jeg alt. Også voksenbøger, hvor hvad pokker skulle jeg ellers tage mig til i et hjem med en tvkanal som blev bestyret med hård hånd af selvsamme overhoved, jeg havde ingen radio eller pladespiller der stod afsides nok til at jeg kunne spille musik på den andet end når ingen andre var hjemme.

Nå men allerede da vi havde husgerning i 5 klasse synes jeg at det gav mening at spare på recourcerne, jeg klippede søndagsberlingerne op i passende stykker, som vi kunne bruge til at tømme opvasken med istedet for køkkenrulle. Jeg kunne ikke forstå hvorfor maden ikke kunne laves med ‘eftervarme’ som var et begreb vi havde lært om i skolen, bevæbnet med små røde Nesa kogebøger. Det holdt selvfølgelig ikke længe, der skal altså en voksen til og ikke latterliggørelse for at en god idé hænger ved.

Senere hen levede jeg af pasta, torskerogn og ravioli på dåse, så ikke meget øko over de år og i studieårene var alting en kamp for overlevelse og efterlevelse og jagten på livet.

Men en dag fik jeg serveret et glas koldt økologisk letmælk og siden da er det faktisk kun gået en vej. Langsomt, meget langsomt for det var i studieårene og pengene var meget små. Ja, jeg ved godt man kan prioriterer og man kan og man kan og man kan. Men jeg kunne ikke, for den slags begreber skal man altså have lært et sted og ingen brød sig om at lære mig noget som helst om at leve, overleve og prioriterer da jeg voksede op. Så det er altså en livsfærdighed som ikke kommer med modermælken og jeg havde den ikke.

Min far levede ren øko og rent uden parfumestoffer i hjemmet, hvilket var lidt meget mærkeligt! Husk lige på at jeg trods alt har familieoverhovedets meninger i rygsækken. I dag bruger vi ingen parfumestoffer i hjemmet, måske bortset fra en rest Ajax der venter på at blive brugt op.

Jeg husker et DR program med Søren Rye, som jeg så for mange år siden. En bid hvor han viser hvordan man kommer af med ukrudt uden at bruge Round-Up- Jeg husker at han sagde at det kunne godt være at det ikke kunne bevises at naturen tog skade, men at ind i mellem så burde vi mennesker altså lade Naturen få tvivlen til gode.

Den sætning har fulgt med mig siden, den er især dukket op som jeg igennem de sidste år har fået flere og flere økologiske vare ind i mine køkkenskabe. Der er bare noget der giver mening og genklang i mig, når mad og livsstil kan blive mere og mere bæredygtig. Jeg har super meget respekt for dem som vi ser på tv der pakker alting sammen og flytter ud eller ind i huse som er bæredygtigt bygget og de kan noget nær brødføde dem selv af jorden omkring dem. De er en inspiration til at kunne gøre mere og finde andre veje igennem vores forbrugssamfund. Jeg er slet ikke i tvivl at det er vejen frem, bæredygtighed og miljø hensyn.

Men en ting er at beundre, en anden ting er at skulle hoppe ud som bæredygtig Hippie. Det er jeg sikker på at min mand ikke ville kunne se sig selv i (han tager ingen steder uden wifi) og jeg er sikker på at det ikke ville passe ind i vores liv. Men når det er sagt, så kommer økologien ind i vores liv på mange måder. På flere måder end nogen sinde før faktisk.

I dag lever vi overvejende økologisk når det kommer til vores mad, det kom snigende i takt med at vores barn blev ældre. Begyndelsen var Måltidskasserne fra årstiderne og jeg synes at opleve at jeg virkelig har svært ved at sætte tænderne i ikke økologisk kød og ville kun spise en ikke øko kylling hvis jeg var inviteret og ikke ville fornærme værten. For puha sikke et liv de har!

Økologisk og kemifrit tøj sniger sig mere og mere ind i barnets garderobe. Ikke i min, for økotøj til voksne bliver ikke lavet til kvinder over str. 44. Desværre! Men jeg sad tidligere i dag og fandt mig selv fravælge de ellers så yndede uldbodyer fra NoaNoa til fordel for et par fra det økologiske Engel. Prisen er den samme, fordelen ved den økologiske stor.

Så hvorfor er jeg så vild med økologi og bæredygtighed? Fordi det giver mening at lade naturen komme tvivlen tilgode.

Næste indlæg
Skriv en kommentar

Skriv et svar

