Det her med at være præst..

giver så ufattelig meget mening!

Om lidt ender mit vikariat og endnu engang står arbejdsløsheden på trapperne, A-kasse bakserier og Akademikersnak hos 2. aktør. Jeg ved det ligger i horisonten – men det får ikke mange tanker, lidt ikke meget!

For mit arbejde som præst fylder ufattelig meget, både i kalenderen – hvor præsteaftalerne har små pink firkanter og de private grønne og blå. Der er meget pink i mine dage og jeg trives, nej jeg stortrives med de opgaver der ligger for mig. Skriveblokeringer er der stadig, dem må jeg få lært at leve med eller komme over – under – eller omkring. Men den anden del af mit arbejde som funktionspræst fylder, både i pink firkanter og som del af min arbejdsglæde.

Samtalerne, med de unge mennesker som har ondt i livet, specialet, kæresten og/eller eksistensen fylder.

På den gode måde.

Den efterhånden daglige fornemmelse af at gøre en forskel, sætte eksistensen og livet i perspektiv – på whiteboard – eller på post-it sammen med dem. Så klarheden og lettelsen i deres øjne over at blive set og spejlet som Menneske, nogle gange for første gang giver så ufattelig meget mening.

og det er det vi kan og det er det vi er gode til og det er det vi skal holde fast i! At vi som præster og kirke har et andet menneskesyn end det der bliver mødt os ude i den anden del af samfundet. Der hvor prestige og præstation er dagsordenen og hvor man bliver til det prædikat der bliver delt rundhåndet ud af.

I sofaen der lidt uden for hovedstaden der er vi mennesker der mødes, væk fra diagnoser og prædikater og målsætninger. Her er der plads til tro, utopi, liv og håb ikke mindst.

og det giver mening.

Både for dem og i allerhøjeste grad for mig.

Glæden ved at være præst, ved at være budskabsuddeler om søndagen og menneskeseer i hverdagen er kommet tilbage og jeg har nydt at finde nye styrker og nye mål og meninger i det der længe har været et kald i det fjerne.

Nu er det her og nærværende, måske kun tre uger endnu, men jeg er der endnu og jeg har tre uger mere at give mening i og give mening videre og måske få lov til at krydre med håb, tro og kærlighed.

For dét giver mening!

Tidligere indlæg
Skriv en kommentar

Skriv et svar

